Joggal vetődik fel a kérdés bennünk, amikor megismerjük a Sunrider lehetőséget: vajon ez az üzlet (és általában a hálózatépítés) mennyire alkalmazkodik napjaink közgazdasági folyamataihoz, hogyan illeszkedik a kialakuló információs gazdasághoz és milyen stabil jövőre számíthat? Egy ilyen értékelést soha nem könnyű elvégezni, lévén, ahány közgazdász, annyiféleképpen értékelhető maga az információs forradalom is. Ezért az értékeléshez keressünk egy objektív és megbízható forrást!
Régóta él az igény a társadalomban arra, hogy az átalakulással járó közgazdasági folyamatok a köznapi ember számára is érthető nyelvezeten legyenek megfogalmazva. 2000-ben született egy ilyen összeállítás (Richard Russell : The Dow Theory of Letters), amelyben Wall Street-i üzletemberek, brókerek, befektetők közösen fogalmazták meg tíz pontban, szerintük milyen is lesz a 21. század ideális üzlete. Ha valakik, akkor ők igazán értenek az üzlethez és a befektetésekhez. Íme a 10 pont és a hozzájuk fűzött megjegyzések!
1. Az ideális üzlet piaca az egész világ, nem csak a szomszéd
Minden üzlet hosszú távú sikerének kulcsfontosságú kérdése, hogy sikerül-e kiterjeszteni az üzletet nagyobb piacokra. A hálózatépítés ennek maximálisan eleget tesz, hiszen ugyan közvetlenül mindenki legfeljebb néhány száz, esetleg néhány ezer embert ismer, közvetve azonban mindenki ismeri az egész világot.
2. Az ideális üzlet termékére rugalmatlan a szükséglet
Ha egy termék kereslete rugalmatlan, akkor stabil, hosszú távú üzlet alapozható rá. Ha valami, akkor az élelmiszer tipikusan ebbe a kategóriába tartozik, így a Sunrider termékei is.
3. Az ideális üzlet terméke nem könnyen helyettesíthető vagy másolható
Nem elég a rugalmatlanság, ha más is meg tudja csinálni ugyanazt, amit én, akkor osztoznom kell vele a profiton. A Chen házaspár már igazolta páratlan szakértelmét az egészségügy területén, erről a tudásról elmondható, hogy nem könnyen másolható.
4. Az ideális üzlet kevés munkabefektetéssel jár
Egyre fontosabbá válik ez a kritérium az információs gazdaságban. Ha ugyanis egy vállalkozás túl sok alkalmazottat foglalkoztat, az sebezhetővé teszi a céget. Bármikor adódhatnak váratlan problémák, például szakemberhiány, sztrájkolnak az alkalmazottak, nem megfelelően látják el a rájuk bízott munkát, stb. A Sunrider hálózatépítés ilyen szempontból a lehető legoptimálisabb üzlet: egyetlen alkalmazottal dolgozik mindenki, saját magával.
5. Az ideális üzlet minimális pénzforgalommal jár
Ez a pont azért fontos, mert a vállalkozás ilyen módon függetlenné válik a pénzügyi szektortól, a bankoktól. Nem kell tehát váratlan pénzügyi válság vagy likviditási problémák miatt aggódni. A Sunrider ilyen üzlet, nem igényel jelentősebb (pénzbeli) befektetést, nincs szükség raktárkészletek felhalmozására, irodák bérlésére, hitelek felvételére.
6. Az ideális üzlet nem jelent túlterhelő munkát
Egyre többen fogják felismerni a 21. században, hogy nagyon fontos dolog az egészségünk, ami, ha megromlik, semennyi pénzzel nem pótolható. Igyekezni fognak tehát az emberek elkerülni az olyan munkát, ahol a szervezetüket tartósan a végletekig ki kell használniuk, és inkább olyan munkát keresnek majd, ahol saját maguk állíthatják be a saját ideális munkatempójukat, ahol lehetőségük van a megfelelő pihenésre, regenerálódásra. A Sunrider hálózatépítés tipikusan egy ilyen munka.
7. Az ideális üzlet nem helyhezkötött
Ennél a pontnál érthetjük meg, miért fejlődik olyan dinamikusan az Internet, és a hozzá kapcsolódó üzletek. A hagyományos üzletek nagy hátulütője a helyhezkötöttség, megoldhatatlan problémát okoz például, ha egy bolttulajdonosnak el kell költöznie. A hálózatépítés ebben a pontban is maximális rugalmasságot mutat, bárhol építhető az üzlet, ahol vannak valakinek ismerősei.
8. Az ideális üzlet értelmileg és érzelmileg kielégítő fejlődést jelent
Ma még kevéssé érzékelhető, de az információs társadalomban egyre erősebb lesz a tendencia, miszerint egyre többen törekednek majd a kiteljesedésre, önmegvalósításra, életre szóló célok megvalósítására. A Sunrider oktatási programja biztosítja, hogy az elkötelezett hálózatépítők ebben is megtalálják a számításukat.
9. Az ideális üzlet szabad időt hagy
Hasonló okokból fontos, mint a hatodik pontban megfogalmazott kritérium. Az emberek már nem csak sok pénz megszerzésére vágynak, hanem arra is, hogy legyen idejük élvezni az üzletből származó hasznot (ez az igazi anyagi függetlenség). A Sunrider, mint általában a hálózatépítés, azoknak ajánlható, akik így gondolkodnak, hosszú távon kötöttségektől mentes életre vágynak.
10. Az ideális üzlet jövedelme nem korlátozott a saját teljesítőképességünk által
Olyan mélységek vannak e mögött a mondat mögött, amit nem lehet néhány mondatban összefoglalni, legalább egy könyv szükséges hozzá. A lényeg: egy üzletembernek fontos tisztázni, mielőtt belevág valamibe, hogy „vödröket akar cipelni” avagy „vízvezetékrendszert akar építeni”. A Sunrider az utóbbi kategóriába tartozik, annak is a legjavába. Hogy miért? Egy keleti mondás szerint: ha egy évre gondolkozol előre, rizst ültetsz. Ha 10-20 évre, akkor fát ültetsz. Ha pedig ennél is hosszabb távon gondolkozol, emberi kapcsolatokat építesz.
A Sunrider tehát kiválóan alkalmazkodik a jelenlegi gazdasági tendenciákhoz. Természetesen ez csak egyfajta értékelés volt, de azért eléggé tárgyilagosnak tekinthető. Sokkal rövidebben a lényeg: az információs társadalomban az fog leginkább érvényesülni, akinek egyrészt értékes információ jut a birtokába, másrészt képes ezt az információt másoknak hatékonyan továbbadni. A Sunrider üzenete („bárki számára elérhető a szabadság”) értékes információ, és a program biztosítja a minél hatékonyabb üzenetközvetítést is (hiszen ez minden szereplőnek egyformán érdeke).